Naucz innych szanować Twój czas

Naucz innych szanować Twój czas

Większość ludzi nie może przejść przez cały dzień bez uczestniczenia w rozmowach, których nie planowali. Świat jest niedoskonały i nigdy nie będziesz w stanie wyeliminować wszystkich zakłóceń w ciągu dnia. Nie możesz jednak przeżyć swojego życia ciągle odsuwając od siebie ludzi. Czas jest ograniczonym towarem i każdy dostaje taką samą jego ilość każdego dnia. Najlepsze co możesz zrobić, to odpowiedzialnie zarządzać tym co masz i nauczyć innych szanować Twój czas bez tworzenia sobie wrogów.

Doceniaj swój własny czas

Zacznij od małych rzeczy. Wybierz jeden nawyk zarządzania czasem i opanuj go. Niezliczone artykuły poświęcone są tematowi zarządzania czasem, jednak mało kto się do nich stosuje. Jeśli inni zobaczą, że nie szanujesz swojego czasu, oni też nie będą tego robić. Na przykład możesz rozwinąć umiejętność częstszego mówienia “nie”. Odmawianie od czasu do czasu uświadomi ludziom, że nie jesteś na każde ich zawołanie. Jeśli obawiasz się, że możesz tym kogoś urazić, może się tak zdarzyć. Pamiętaj jednak, że ludzie pożerają Twój czas tylko jeśli im na to pozwolisz, więc musisz być stanowczy. Im bardziej cenisz swój czas, tym bardziej usprawniasz swoje myślenie. W rezultacie twoje działania stają się bardziej selektywne, a marnowanie czasu staje się coraz mniej atrakcyjne.

Przygotuj odpowiednią reakcję

Zaplanuj z wyprzedzeniem w jaki sposób wydostaniesz się z rozmów, których nie chcesz kontynuować. Zapamiętaj uprzejmą frazę lub dwie i miej je w pamięci. Wymyślanie wymówki na miejscu często przekłada się na język ciała i mimikę twarzy. Możesz także zaproponować rozmówcy, aby przełożyć rozmowę na później. Takie zachowanie ma 3 zalety. Po pierwsze, pozwala Ci robić dalej cokolwiek robisz. Po drugie, szkoli Twój umysł, by grzecznie odrzucił to, co rozprasza jego uwagę i skupił się na zadaniu. Po trzecie, zapewnia rozmówcę, że ta rozmowa jest wartościowa dla obu stron, ponieważ za jakiś czas będziesz chciał ją dokończyć. Jeśli temat jest ważny, strona przerywająca zapamięta to i powróci do niego. Dość często zdarza się jednak, że te “pilne” rozmowy są później zapominane.

Przebywaj z ludźmi, którzy również cenią swój czas

Z czasem zaczynasz być coraz bardziej podobny do ludzi, którymi się otaczasz. Zwróć uwagę na ludzi, którzy opanowali zarządzanie czasem i planują swoje działania. Obserwując jak doceniają oni swój czas, zaczniesz patrzeć w podobny sposób na siebie i pilnować, aby nie tracić na nieistotne sprawy zbyt wiele czasu w ciągu dnia. Dobre wykorzystanie czasu nie oznacza ciągłej pracy. Oznacza to kontrolę nad tym, co robisz – i z kim.

Trudno jest być pilnym menedżerem czasu w świecie chaotycznych relacji. Musisz określić własne granice, a potem je egzekwować, ucząc świat szanowania swojego czasu. Jesteś jedyną osobą, która może wykonać to kluczowe zadanie.